
Bulletin
This Issue’s Highlights

Flynt v. Rumsfeld, continued on page 2

Volume 9, Number 2                            Winter 2004

The U.S. Court of Appeals for the D.C. Circuit ruled on Feb. 3, 2004, that reporters do not
have a constitutional right to be embedded with U.S. troops during combat.  That case
was brought before the court by Hustler publisher Larry Flynt.

Flynt has been a player on the stage of First Amendment rights of access for the media for a
number of years.  He had first brought a lawsuit seeking access to military operations during the
invasion of Granada in 1983.  In that case, Flynt v. Weinberger, 246 U.S. App. D. C. 40 (D.C. Cir.
1985), federal judges ruled in a per curiam opinion that different war circumstances require
different restrictions on media access.  Furthermore, these conflicts are so short in duration that
media organizations must move quickly to initiate a lawsuit, or else the question before the court
becomes moot.

Flynt’s most recent case, Flynt v. Rumsfeld, 2004 U.S. App. Lexis 1561 (D.C. Cir. 2004), began
when Hustler magazine publisher Flynt asked the military to allow reporters from his magazine to
follow troops fighting the war against terrorism in Afghanistan during the fall of 2001.  Flynt had
written a letter to Victoria Clarke in her capacity as Assistant Secretary of Defense for Public
Affairs, requesting that Hustler correspondents “be permitted to accompany ground troops on
combat missions and that said correspondents be allowed free access to the theater of United
States military operations in Afghanistan and other countries where hostilities may be occurring
as part of Operation Enduring Freedom.”

When Clarke did not respond after two weeks, Flynt wrote to her again.  Three days later,
Clarke sent Flynt a fax stating that there were only a small number of troops then located in
Afghanistan and “the highly dangerous and unique nature of their work makes it very difficult to
embed media” with the ground troops currently stationed there. But Clarke wrote that “scores of
reporters and photographers have covered [air] strikes, witnessed humanitarian drops and
interviewed dozens of [soldiers].”  Clarke provided Flynt with information necessary to contact
the Public Affairs Officer (PAO) for the Fifth Fleet so that Flynt could arrange similar access for
correspondents from Hustler.

Rather than contacting the Fifth Fleet’s PAO, Flynt filed suit, then wrote to Clarke saying that
his request did not take into consideration the kind of access that would have been available
through those channels.  “Rather,” Flynt wrote, “I specifically requested reporter access to actual
battlefield combat activities.”  In further correspondence between Flynt and Clarke, Flynt was
provided with an “extensive” list of contact persons and informed that Department of Defense
(DoD) decisions regarding media access were controlled by DoD Directive 5122.5.  One portion of
Directive 5122.5, Enclosure 3, negotiated between the media and the Pentagon after the Persian
Gulf War in 1992, states that “open and independent reporting shall be the principal means of
coverage of U.S. military operations,” and allows for media pools, but states that pools are not to
be the “standard means of covering U.S. military operations.”  Enclosure 3 further states that “field
commanders should be instructed to permit journalists to ride on military vehicles and aircraft
when possible” but does include the caveat that special operations may limit access in some
cases.”

In Flynt’s initial complaint, filed Nov. 16, 2001 in federal District Court in the District of Columbia,
he challenged Directive 5122.5 and Enclosure 3 in part on the grounds that enforcement of the
policies violated the media’s historical and constitutional rights of access to the battlefield, and
that enforcement of the policies constituted a content-based form of prior restraint.  The District
Court denied Flynt’s motion for a preliminary injunction in Flynt v. Rumsfeld, 180 F. Supp. 2d 174
(D.D.C. 2002), stating that the rapidly changing situation with the war in Afghanistan “would have
to await the development of a fuller record.”

D.C. Circuit Rules That Reporters Have No
Constitutional Right of Access to Military Operations

D.C. Circuit Rules That Reporters Have
No Constitutional Right of Access to

Military Operations
Pg. 1

Representative Rangel Introduces
Resolution for Press Access

Pg. 2
FCC Updates

Pg. 3
Access to Documents

Pg. 5
Reporters Privilege

Pg. 7
Endangered Journalists Around the

World
Pg. 8

Ethics Roundup
Pg. 9

Judge Orders Attorneys to Stop Giving
Interviews in Kidnapping Case

Pg. 10
Tenth Circuit Rules

National “Do-Not-Call” Registry
Constitutional

Pg. 12
Music Copyright

Pg. 13
Access to Courts

Pg. 14
Supreme Court Refuses to Hear

Appeal in M.K.B. v. Warden
Pg. 15

Student Press Updates
Pg. 16

U.S. Internet Updates
Pg. 19

Silha Center Files Comments on
Records Access

Pg. 21



2

Flynt v. Rumsfeld, continued from page 1

On Jan. 17, 2002, Flynt filed an amended complaint with the D.C. District Court, saying in part that the First
Amendment guaranteed a reporter’s access to the battlefield and that Directive 5122.5 does not recognize that right.
But in May 2002, David Buchbinder, a reporter for Hustler, arrived in Afghanistan.  Buchbinder subsequently filed
several stories for the magazine, including one written after he was allowed to accompany troops on a mission
searching for al-Qaida operatives.

The D.C. District Court rejected Flynt’s additional complaints in Flynt v. Rumsfeld, 245 F. Supp. 2d 94 (D.D.C.
2003), stating that there was no record that the DoD ever made a final decision regarding Flynt’s request, and that
Flynt could not prove that he had suffered “concrete injury” as a result of a lack of final decision.  Flynt appealed to
the D.C. Circuit Appeals court.

Writing for a unanimous three-judge panel, Judge David Sentelle affirmed the District Court’s ruling, saying that
“The Government has no rule – at least as far as Flynt has made known to us – that prohibits the media from
generally covering war.  Although it would be dangerous, a media outlet could presumably purchase a vehicle,
equip it with necessary technical equipment, take it to a region in conflict, and cover events there.  Such action would
not violate Enclosure 3 or any other identified DoD rule.”  But Sentelle concluded that there is no First Amendment
right requiring the military to provide the media with access to combat.  “There is nothing,” Sentelle wrote, “we have
found in the Constitution, American history, or our case law to support this claim.”

Flynt, however, argued that the right is supported by the U.S. Supreme Court’s decisions in New York Times v.
United States, 403 U.S. 713 (1971) and Mills v. Alabama, 384 U.S. 214 (1966), both of which centered on the
importance of access to government in order to cultivate an informed public.  But Sentelle disagreed, stating, “These
cases say nothing about media access to U.S. combat units engaged in battle.”

Flynt also cited Richmond Newspapers, Inc. v. Virginia, 448 U.S. 555 (1980), saying that the right of the press to
court proceedings also applied to access to battlefields.  Again Sentelle disagreed, stating, “[T]he history of press
access to military units is not remotely as extensive as public access to criminal trials. . ..  No comparable history
exists to support a right of media access to U.S. military units in combat. . .. Beginning with the American Revolution,
war reporting was primarily in the form of private letters from soldiers and official reports that were sent home and
published in newspapers.  Indeed, the rise of the professional war correspondent did not begin until at least the time
of the Civil War.  In addition it is not entirely clear that in any of our early wars the media was actively embedded into
units, which is the right appellants seek.”

In a story posted by the Reporters Committee for Freedom of the Press, Eugene Fidell, president of the National
Institute of Military Justice is quoted as saying, “I think Flynt’s lawsuit was unrealistic.  [Sentelle] made it clear that
the case would have been different if Hustler had been treated differently from other news outlets.  It’s a signal to the
Pentagon, if one was needed, that it cannot play favorites.”  Fidell further commented that the “media will likely
always be at the mercy of the Pentagon.”  That story is available online at www.rcfp.org/news/2004/0205flyntv.html.

The Flynt case was not the first time Sentelle handed down a ruling hostile to the concept of the First Amendment
rights of access.  He wrote for a unanimous three-judge panel in Center for National Security Studies v. Department
of Justice, 331 F.3d 918 (D.C. Cir. 2003), that exemptions to the federal Freedom of Information Act (FOIA) which
allow the government to withhold the names of detainees taken into custody following the September 11, 2001
terrorist attacks do not violate the Constitution. (See “Center for National Security Studies v. Department of
Justice” in the Summer 2003 issue of the Silha Bulletin.)

No other news organization joined Flynt in his lawsuit.  At the time the Bulletin went to press, it was not known
whether Flynt would appeal the decision to the U.S. Supreme Court.

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR

There is nothing in
the Constitution,
American history, or
case law that
requires the military
to provide the
media with access
to combat.

 – Judge
David Sentelle

On March 11, 2004, saying that “a cloak of secrecy” surrounds the homecoming of soldiers’
 remains, Rep. Charles Rangel, D-N.Y., introduced a resolution calling “for the removal of all
restrictions from the public, the press, and military families in mourning” that would prohibit them

from access to military installations such as Dover Air Force Base in Delaware, where war dead are returned
stateside.  The only restriction in Rangel’s resolution was the “assurance that family requests for privacy will be
respected.”

The press traditionally covered the return of bodies at Dover until, shortly before Desert Storm, the Department
of Defense arranged for the war dead to be returned to facilities closer to their families.  The press challenged the
policy on First Amendment grounds, but the D.C. Circuit ruled in JB Pictures v. Department of Defense, 86 F.3d
236 (D.C. Cir., 1996) that because military installations were not typically open to the public, such restrictions do
not impede the press’ acquisition of “basic facts.”

Rangel’s resolution acknowledges that there is a “cloak of secrecy” surrounding the “return of fallen heroes”
that “denies them the deserved recognition and should be removed.”

While participating in a demonstration near Washington D.C. on March 14, 2004 honoring war dead, Rangel
told the Associated Press that war dead “should not be coming home in the middle of the night when people
can’t thank them for serving their country.”

Representative Rangel Introduces Resolution for Press Access

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR



3

FCC Updates
FCC Crackdown on Indecency Leads to Historic Fines

FCC Indecency, continued on page 6

“Whatever the FCC
does, my guess is
the chilling effect
has already taken
place.”

 – Sean Ross,
Edison Media

Research

Janet Jackson’s and Justin Timberlake’s controversial Super Bowl halftime performance may not have
prompted the current Congressional and Federal Communications Commission crackdown on broadcast
indecency.  But, broadcasters and media observers say, the stunt certainly added fuel to efforts to toughen

broadcasting decency standards.
The pair’s performance, which culminated in Timberlake’s tearing off a portion of Jackson’s leather bustier, “couldn’t

have come at a worse time in the indecency debate,” Tom Taylor, editor of the trade newsletter Inside Radio, said in the
Feb. 3, 2004, edition of the New York Daily News.  “It will spark more outrage from Congress and the FCC will have to
react.”

House subcommittee hearings on broadcast indecency began in January 2004, before the Super Bowl aired, with
FCC Chairman Michael Powell voicing his support for a House bill that would increase the maximum fine for incidents
of broadcast indecency from $27,500 per offense to $275,000 per offense.  The hearings – and the attention they
received – picked up steam after the Super Bowl.  According to a Feb. 13, 2004 article by television critic Kay McFadden
of The Seattle Times, Republican lawmakers pushed for the hearings, citing dramatic increases in the number of
indecency complaints in recent years.  In 2001, the FCC received 346 indecency complaints.  In 2003, by contrast, the
commission received 250,000 such complaints.  Much of the increase, McFadden suggested, can be traced to the
Parents Television Council, a media-watchdog group that claims 860,000 members.  The organization’s website, http:/
/www.parentstv.org, includes a link entitled “File an FCC Complaint.”

The House hearings were followed by a Feb. 11, 2004 hearing before the Senate Commerce, Science and Transportation
Committee.  Sen. John McCain, R-Ariz., chaired the hearings.

“To be clear,” McCain said in his opening remarks, “the Committee had scheduled this hearing before the Super
Bowl aired due to members’ concerns about increasingly violent and indecent programming.”

“By now, there isn’t a person in this room who is unfamiliar with CBS and the NFL’s ‘fumble’ during the Super Bowl
halftime show last week, which was viewed by an estimated 140 million Americans, including millions of young children.
And then, in an instant, this issue became the subject of national debate.  And rightfully so.”

McCain noted that the fines for violations of indecency regulations had not changed since 1989.  “[N]ow is the
time,” he said, “so companies don’t continue to accept these fines as ‘the cost of doing business.’”

McCain’s full statement, as well as statements of witnesses and a webcast of the hearing, is available online at: http:/
/commerce.senate.gov/hearings/witnesslist.cfm?id=1042.

The Super Bowl halftime debacle is hardly the only high-profile decency issue faced by media companies in recent
months.  Perhaps more significant than the halftime flash, some suggest, is the record-setting fine recently levied by the
FCC against subsidiaries of radio giant Clear Channel Communications.  On Jan. 27, 2004, the commission proposed the
maximum $27,500 fine for each of 26 separate airings of  “Bubba the Love Sponge,” a Tampa, Fla., based radio show.  The
broadcasts included discussions of oral sex, masturbation and sexual organs, the FCC said.  The $755,000 total fine,
which included a $40,000 fine for poor record keeping, is the largest ever proposed by the FCC, according to the
commission.

That fine, more than any Congressional hearing, strengthened FCC enforcement or public backlash, poses a threat
to free expression by broadcasters, said Sean Ross, vice president of music and programming at Edison Media
Research, in the Feb. 3, 2004, New York Daily News.  “It’s hard to imagine that [after this fine was announced] most
general managers didn’t sit down with their morning shows,” Ross said.  “Whatever the FCC does, my guess is the
chilling effect has already taken place.”

The ripple effect of the fine and the increased attention to broadcast indecency may have contributed to Clear
Channel’s February 25, 2004 decision to remove Howard Stern’s radio show from the company’s stations.  The
company’s president and CEO, John Hogan, vowed not to bring Stern back to Clear Channel stations until “we are
assured that his show will conform to acceptable standards of responsible broadcasting.”

Stern’s removal arose from his Tuesday, Feb. 24, 2004 broadcast, during which he spoke with Rick Saloman, who
was involved with Paris Hilton’s now-notorious sex video, according to CNN.com.  A listener who called in during the
interview used a racial slur, and Stern hung up.

“It was vulgar, offensive and insulting, not just to women and African-Americans but to anyone with a sense of
common decency,” Hogan said in a statement released the next day.

The interview and phone call that caused Stern’s suspension from Clear Channel occurred on the same day that the
company announced a zero-tolerance policy regarding indecent content, CNN.com reported.  Under the policy, any DJ
who violated FCC indecency rules was subject to immediate dismissal.  Clear Channel fired the DJ known as “Bubba the
Love Sponge” that day.

Some media observers voiced disgust over both Clear Channel’s actions and the Congressional hearings, chalking
up the moves to election-year politics.

“Clear Channel’s move was intriguing largely for its timing,” wrote Dan Gillmor, technology columnist for the
San Jose Mercury News.  “Stern had only days earlier come out on his show strongly against the re-election of
President Bush.  Senior executives of Clear Channel, which is based in Texas, have close ties to the Bush
administration and the president.”



4

Prometheus Radio Project v. FCC
FCC Updates

A three-judge panel of the U.S. Court of Appeals for the Third Circuit heard oral arguments in
February 2004 in Prometheus Radio Project v. FCC, No. 03-3388, a challenge to the Federal
 Communications Commission’s rules allowing increased consolidation of media ownership.  The

rule change, adopted last year but stayed by a Sept. 3, 2003 order of the Third Circuit, includes a provision
allowing newspaper companies to purchase television stations in the same media market, a practice that has
been prohibited since the 1970s.  Critics of the rule change argue that allowing large media conglomerates to
control larger slices of the market will squeeze out local news.

During the Feb. 11, 2004, arguments, the Media Access Project, a coalition of groups opposing the rule
change, said that the FCC exceeded its authority when it eliminated the prohibition.  Lawyers for the group told
the court that the FCC erroneously interpreted the 1996 Telecommunications Act, 47 U.S.C. § 161, as creating a
presumption in favor of media deregulation, according to the Chicago Tribune.  The Act requires the FCC to
review its rules periodically and “repeal or modify any regulation it determines to be no longer in the public
interest.”

The nine-hour argument came down to competing definitions of “public interest,” according to the Tribune.
Media corporations argued that the public interest is best served by free competition, while opponents of the
new rules said diversity and “localism” best served the public according to the Tribune.

During the argument, media lawyers seized on the day’s headlines concerning the proposed $54 billion
purchase of the Walt Disney Company by cable giant Comcast to demonstrate what the newspaper industry
views as an inherent unfairness of the previous FCC rules, according to a Feb. 12, 2004, report in The New York
Times.

The Times quoted attorney Carter G. Phillips of Sidley Austin Brown & Wood, which represents both the
Tribune Company and Media General.

“What we’re saying is cable operators can buy any broadcaster, and yet a newspaper in a community
cannot,” Phillips told the court. “I submit that is an immaterial and unfair distinction.”

Richard E. Wiley, who served as chairman of the FCC when it first adopted cross-ownership restrictions in
the 1970s, argued for the new rule on behalf of the Newspaper Association of America and three media companies,
according to the Times.

Wiley told the court that the number of competing media voices in the marketplace today has rendered cross-
ownership restrictions unnecessary, according to the Times.  “To call these changes radically deregulatory,” he
was quoted as saying, “is unduly alarmist.”

The Third Circuit did not consider another part of the new FCC rule, which allows television networks to
grow larger than was previously permitted.  That aspect of the rule was modified by Congress in January 2004.

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

Senate’s Compromise Lowers National TV Ownership Cap by 6 Percent

Under the apparent threat of a presidential veto, the United States Senate agreed in January to
allow television networks to grow bigger — but neither as big as a 2003 Federal Communications
Commission rule would have allowed nor as big as networks would have liked.

Both the House and Senate originally intended to reverse the FCC’s new ownership rule and return to the
old standard, which barred television networks from owning stations that reached more than 35 percent of the
national audience, according to the (London, England) Financial Times.

The FCC last June issued a new rule that raised the ownership cap to 45 percent.  The Senate compromise,
adopted Jan. 22, 2004, allows television networks to own stations reaching 39 percent of the national audience.
Opponents of the new FCC rules, including the National Association of Broadcasters and other groups
representing non-network-owned affiliate stations, complained that greater media consolidation would eliminate
media diversity and silence local voices.

“We’re pleased the national television ownership cap issue appears to be resolved by the passage of this
legislation,” NAB President Edward O. Fritts said in a statement reported in the Washington Post. “We salute
all broadcasters who worked with Congress to reach this compromise that recognizes the enduring value of
free, local television stations.”

The compromise, part of an $820 billion spending bill, passed 65-28, and was the result of closed-door
meetings between Congressional Republicans and White House officials, according to the Washington Post.

The compromise pays the greatest dividends to Viacom, Inc., which owns CBS and News Corp., which owns
Fox.  Both companies currently own stations reaching more than 35 percent of the national audience, according
to the Post.  CBS reaches 39 percent and Fox, 38 percent.  That means neither company will have to shed
stations in order to comply with the ownership cap.

While the rest of the new FCC rules are stayed pending a decision by the U.S. Court of Appeals for the Third
Circuit, the compromise legislation meant that consideration of the television ownership rules is no longer part
of the case. —DOUG PETERS

SILHA FELLOW

Media corporations
argued that the
public interest is
best served by free
competition, while
opponents of the
new rules said
diversity and
“localism” best
served the public.



5

Access to Documents
Library of Congress Opens Former Justice Blackmun’s Papers

The Library of Congress on March 4, 2004, opened the voluminous personal papers of former Supreme Court
Justice Harry Blackmun, a move court-watchers say could yield unprecedented insight into a quarter-century
of Supreme Court decisions.

Blackmun, known for his extensive note taking, donated the 1,576 boxes of papers to the Library of Congress in 1997,
on the condition that the papers be made public five years after his death.

The notes concerning two landmark abortion-rights cases should draw the most initial attention, according to a
Legal Times report by Tony Mauro.  At least 15 folders relate to the 1973 Roe v. Wade, 410 U.S. 113 (1973) decision, which
Blackmun authored.  Blackmun’s notes also are expected to shed additional light on Planned Parenthood of Southeastern
Pennsylvania v. Casey, 505 U.S. 833 (1992), a decision that upheld Roe v. Wade, Mauro wrote.

Like any good legal drama, this one has a few subplots: First, while scholars and journalists waited for the Blackmun
files to be released, two journalists wangled advance access.  Both Linda Greenhouse, who covers the Supreme Court
for The New York Times, and Nina Totenberg, who covers the Court for National Public Radio, have been combing
through the files since Jan. 1, 2004.

Other media outlets, including the Washington Post, were dismayed at the favored treatment Greenhouse and
Totenberg received, Mauro wrote.

“We were frankly very disappointed about the decision not to give us equal access with the Times,” Mauro quoted
Post national editor Mike Abramowitz as saying.  “Justice Blackmun is a public figure of enormous public significance,
and the papers were supposed to be in the public domain.”

The 500,000-document collection also promises to contain some material that will make current justices squirm,
Mauro wrote.  Blackmun’s voluminous note-taking, coupled with the fact that he served alongside most of the current
justices, raises the prospect that his papers will contain information unflattering to some sitting justices.

Some say Blackmun may have kept some records for precisely that purpose.
“When he talked about these papers, he sometimes had an impish grin,” Mauro quoted one anonymous historian

as saying, “as if he knew that they would cause dyspepsia for some of his fellow justices.”

A Delaware bill that would prohibit public access to names of police, parole and probation officers under the
state’s Freedom of Information Act was tabled by the state Senate in late January, less than a week after the
  state House passed it unanimously, according to a Jan. 29, 2004 report in the (Wilmington, Del.) News

Journal.
Delaware House Bill No. 319 was introduced at the request of Delaware Attorney General M. Jane Brady in response

to a Dec. 30, 2003 decision by the state supreme court to allow release of such information in the state’s criminal justice
records.

The state supreme court decision was part of a long legal struggle by the News Journal for access to computerized
crime records, the Reporters Committee for Freedom of the Press (RCFP) reported.  The News Journal, in a Jan. 22, 2004
editorial, said it needed access to the records in order to examine how well the state’s criminal justice system worked.  The
newspaper’s editorial board called the bill “possibly unconstitutional . . . a clear swipe at defendants’ right to know the
identities of their accusers.”

“Police work is dangerous.  But like the other participants in criminal justice, officers must be accountable to the
public and trustworthy.  Ms. Brady’s attempt to evade the state Supreme Court with this ridiculous legislation is
deplorable,” the editorial stated.

The state Senate tabled the bill on Jan. 28, and no further action had been taken as the Bulletin went to press.

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

Bill Prohibiting Access to Identities of Peace Officers Tabled

such discrimination.  A statement submitted by the Most
Reverend Harry J. Flynn, Archbishop of the Archdiocese
of St. Paul and Minneapolis, read, “[R]acism is alive and
well today in our nation and in our own state and, I believe,
that the fact it remains in our midst, is one of America’s and
Minnesota’s most serious and unresolved evils.”

Other speakers argued that it is common practice for
employers and landlords to search court records for
information regarding applicants before hiring them or
allowing them to rent property.   Many landlords and
employers cannot or will not make the distinction between
a person charged with a crime and later found to be

innocent and one later found to be guilty.  Either way, they
contended, the person arrested faces discrimination.

In her oral presentation at the hearing, Kirtley
commented that the best way to deal with this problem
would be to enforce laws against discrimination rather
than to close off access to public records.

The advisory committee must make final
recommendations to the Supreme Court by April 2, 2004.
Additional information is on the Minnesota Supreme
Court’s Web page at http://www.courts.state.mn.us/cio/
public_notices.htm.

Comments, continued from page 21

The papers could
yield unprecedented
insight into a
quarter-century of
Supreme Court
decisions.

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR



6

Judge Orders Release of Papers Relating to Sheriff’s Arrest
Access to Documents

The Michigan Court of Appeals has ordered the Kent County (Mich.) Sheriff’s Department to release files
and reports concerning a sergeant who was arrested in a prostitution sting nearly two years ago.
The appeals court issued its ruling in Herald Company, Inc. v. Kent County Sheriff’s Department, 2004 WL

136534, Mich.App. (unpublished), on Jan. 27, 2004, after receiving the case on remand from the Supreme Court of
Michigan.

Sgt. Robert Vanderlaan, who was elected in 1999 to a four-year term as city commissioner in Kentwood, Mich., was
among 16 men arrested by the Grand Rapids Police Department during a May 2, 2002 prostitution sting, according to the
state appeals court’s decision.  Fourteen of the men received citations and spent the night in jail.  However, Vanderlaan
and Michigan State Trooper Kelly Hillary, who also was arrested in the sting, were released.

After news of the arrests leaked out, local media outlets, including the Grand Rapids Press, sued for access to
Vanderlaan and Hillary’s personnel files under Michigan’s Freedom of Information Act.  Three months later, in August
2002, a state circuit court judge granted the media request.  That decision was overturned by the state court of appeals,
which in turn was vacated by Michigan’s supreme court on May 30, 2003.  Herald Co., Inc. v. Kent County Sheriff’s
Dep’t., 662 N.W.2d 749 (Mich. 2003) (Table).

On reconsideration of the case, the state appeals court focused on the public interest in release of the documents.
“The released documents shed light on the official acts and workings of the government,” wrote Judge Jane E.

Markey of the state court of appeals.  “[T]he documents contained some information from which the public could make
a determination with respect to whether the [Vanderlaan] was given preferential treatment.”

Vanderlaan is no longer with the sheriff’s department and did not run for reelection as city commissioner last fall,
according to the Reporters Committee for Freedom of the Press.

Seattle Schools Attempt to Block Access to Complaints Records

 Seattle Schools, continued on page 7

As the Seattle Times tried to gather information for an investigation of sexual-misconduct charges
against teachers and coaches, a major suburban Seattle school district joined forces with its
 teachers union to block access to public records, the newspaper reported in December 2003.

The newspaper sought disciplinary records for use in its series on sexual misconduct by coaches of girls’ amateur
sports teams and was surprised the Bellevue School District’s resistance to its requests, Executive Editor Michael
Fancher wrote in a Dec. 14, 2003 article explaining the paper’s investigation.

According to Fancher, the paper requested records of sexual misconduct complaints from 10 of Washington state’s
largest school districts.  Some of the districts released the information promptly, in accordance with a 14-year-old state
Supreme Court precedent stating that records of sexual misconduct by teachers are public records.  The Bellevue school
district resisted.

“Some districts, notably Bellevue, conspired with the Washington Education Association (WEA), the state teachers
union, to thwart access,” Fancher wrote.  In his report, Fancher quoted Maureen O’Hagan, one of two reporters who
worked on the series.

“We were very surpised when the teachers union mounted a legal campaign to prevent us from getting those
records,” Fancher quoted O’Hagan as saying. “We were hit with a restraining order by a Pierce County teacher first,
and once we got over the initial shock of that, there were dozens more.”

“The released
documents shed
light on the official
acts and workings
of the government.”

– Judge
 Jane E. Markey

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

FCC Indecency, continued from page 3
“The company suddenly discovered that programming it had been airing for years was unacceptable in this new era

of neo-Victorianism,” Gillmor continued.  “The word ‘hypocrisy’ doesn’t do justice for such people.”
On March 11, 2004, the House voted 391 to 22 to increase penalties for those who violate federal decency standards.

The increase would raise fines to from $27,500 to $500,000 for broadcaster license holders and from $11,000 to $500,000
for individual performers.

On March 18, the FCC proposed maximum fines for the Howard Stern broadcast and for the two Florida radio
stations owned by Clear Channel.

Even before the Clear Channel fine, Stern’s removal, or the Super Bowl, FCC Chairman Michael Powell had proposed
barring the use of the so-called “F-word” on television or radio, regardless of the context in which the word is used,
according to a Jan. 13, 2004, Reuters report.  The FCC previously defined indecent speech as speech that depicts or
describes sexual organs or activities.  But on March 18, the FCC accepted Powell’s proposal and overruled the staff,
declaring that when Bono, frontman for the rock group U2 accepted his Golden Globe Award in 2003, and said “This is
really, really f——— brilliant,” the statement was both indecent and profane, even though Bono’s use of the word did
not describe a sexual act.  That order marks the first time the FCC defined a four-letter word as profane; normally the FCC
has equated profanity with language challenging the divinity of God.

However, the FCC did not fine NBC, the network that carried the Golden Globe Award ceremony.  As a result of
Bono’s speech as well as the Jackson/Timberlake halftime incident, NBC aired this year’s Golden Globe Award broadcast
on a 10-second delay.  ABC also aired the Academy Awards with a similar delay.



7

Cincinnati City Beat Reporter Testifies Before City Council

Reporters Privilege

On Feb. 3, 2004, Cincinnati CityBeat reporter Leslie Blade complied with a subpoena from Cincinnati’s City
 Council and testified regarding a story published Dec. 10. The City Council called Blade as part of its
 investigation into whether Cincinnati Police Department officers billed the Cincinnati Metropolitan Housing

Authority for off-duty hours that coincided with their on-duty schedule, possibly resulting in a misuse of their overtime
hours. According to the Associated Press, city council subpoenas in Ohio are rare, last used in 2001.

According to the Cincinnati Enquirer’s online edition, Blade’s testimony before the Council was largely confined
to questions about the contents of her story, causing some members of the Council to question why it was necessary
to subpoena Blade in the first place. The Enquirer quoted Law Committee Chairman David Pepper as saying, “We have,
as a city, a pretty poor record when it comes to the First Amendment . . ..You could probably write a book filled with cases
of ‘City of Cincinnati v. Someone’ with all the First Amendment cases we’ve screwed up.”

Pepper did not indicate any specific incidents of Cincinnati’s poor First Amendment record with regard to the press.
However, in Karlan v. City of Cincinnati, 416 U.S. 924 (1974), the Supreme Court addressed whether or not a violation
of the Cincinnati Municipal Code 901-d4 was unconstitutionally overbroad with regard to freedom of speech. The
language of the Code dictated that, “No person shall willfully conduct himself or herself in a noisy, boisterous, rude,
insulting or other disorderly manner, with the intent to abuse or annoy any person or the citizens of the city or any
portion thereof…” and the petitioner was convicted of violating the code when he used offensive language to a police
officer. The Supreme Court overturned this case, City of Cincinnati v. Karlan, 39 Ohio St. 2d 107 (1974), and ruled that,
“The ordinance thus remains unconstitutionally overbroad since it prohibits words which are merely ‘rude’ and has not
been limited to words which ‘by their very utterance inflict injury or tend to incite an immediate breach of the peace.’”

Judge Michael Obus of the New York Supreme Court, a trial court in Manhattan, has ruled
that a BusinessWeek article may be admitted into evidence in the trial of two former Tyco executives
accused of misuse of company funds, but has yet to announce whether the author of the article will

have to testify in the case. According to the Associated Press, William Symonds, a reporter for BusinessWeek,
interviewed one of the defendants, L. Dennis Kozlowski, and, in an article he wrote in May 2001, quoted
Kozlowski as saying, “Hopefully, we can become the next General Electric.”

New York’s shield law (New York Civil Rights Law § 79-h) recognizes an absolute privilege against compelling
journalists to testify about confidential information and also recognizes a qualified privilege regarding non-confidential
information. Non-confidential information might be privileged, for example, if a judge determined that the party seeking
the information had not exhausted all means of obtaining it.

Symonds would likely be called to confirm the accuracy of his article and could also be asked to furnish the notes he
took during the course of writing his articles. Such information and materials would be likely to fall under the category
of non-confidential information as they were produced by Symonds during the general course of his interview with
Kozlowski rather than coming from a confidential source. The Associated Press reported that a BusinessWeek attorney,
Susan Buckley, stated that the shield law protected Symonds and that he should not be required to testify, “. . .
particularly if his questioning is likely to go beyond the scope of simply attesting to Kozlowski’s quotes being accurate.”

Judge Obus has not indicated when he would issue a ruling on the matter.

Business Week Reporter May Be Called to Testify

Seattle Schools, continued from page 6
The district’s teachers’ union made arrangements for

teachers to review their files and remove records according
to the terms of their contract, according to the Seattle
Times.

District administrators, meanwhile, encouraged the
statewide teachers union to file suit against the school
district on behalf of the teachers whose records were being
sought, according to the Times report.  “I’d be delighted,”
wrote assistant superintendent Sharon Howard to the
Washington Education Association’s general counsel, “if
we could share as little as possible” with the Times.  After
her comments were made public, Howard defended her
position, saying the newspaper’s document request
intruded on teachers’ privacy.

The Seattle School District took another approach.
After the statewide teachers union argued that the

—INGRID NUTTALL

SILHA RESEARCH ASSISTANT

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

—INGRID NUTTALL

SILHA RESEARCH ASSISTANT

New York’s shield
law protects
Symonds and he
should not be
required to testify.

 – Susan Buckley,
Attorney

precedent requiring disclosure applied only to sexual
misconduct cases that resulted in letters of discipline or
harsher action, the Seattle district allegedly tried to alter
the wording of some disciplinary records to change “letters
of discipline” to “letters of direction,” which would
ostensibly protect them from disclosure.

The newspaper’s efforts to gather the records resulted
in an April 2003 unpublished ruling by King County
Superior Court Judge Douglass North in Doe v. Bellevue
School District, No. 405, No. 73989 - 1, granting access to
records in 21 cases but denying access in 15 others because
no formal discipline resulted from the allegations.  The
newspaper has appealed.  The newspaper still was involved
in legal action against some districts at the county level in
December 2003.



8

Endangered Journalists Around the World
Canada

Royal Canadian Mounted Police searched the home and the newsroom office of Canadian reporter Juliet
O’Neill on Jan. 21, 2004, after she wrote a story about Syrian-born Canadian citizen Maher Arar, who was
suspected to have links to al-Qaida.

According to The Reporters Committee for the Freedom of the Press, the police were hoping to find the
source of an information leak behind a story O’Neill wrote for the Ottawa Citizen in November 2003.  Citing an
unnamed “security source” and an intelligence document leaked by Canadian security officials, O’Neill reported
that Arar confessed to Syrian authorities that he had attended an al-Qaida training camp in 1993.

O’Neill may face criminal charges, the Associated Press reported, because Canadian police believe that
O’Neill’s information came from a document protected by the Canadian Security of Information Act, R.S.C, ch. O-
5, § 1 (2001); ch. 41, § 25 (1985).

Passed after the September 11 attacks on the United States, the law prohibits the “distribution or unauthorized
possession of sensitive government materials” and carries a maximum sentence of 14 years in prison.

“If they decide to charge Julie O’Neill, this will be a full frontal assault on freedom of the press,” Citizen
lawyer Richard Dearden told Reuters.

Arar was deported to Syria by the United States in 2002, after he was arrested in New York while changing
planes. According to the Associated Press, he has claimed that he was tortured by Syrian officials and made a
false confession about his links to al-Qaida. He was never charged with any crime and was allowed to return to
Canada last fall after 10 months in Syria. According to Reuters, U.S. authorities claimed that Canadian security
officials provided information regarding Arar’s alleged al-Qaida connections, but Canadian security agencies
have denied involvement.

Arar launched a lawsuit against the United States on Jan. 22, 2004, according to Canada’s CBC News,
claiming that U.S. officials deported him despite knowledge that Syria practices state-sponsored terrorism. He is
also seeking damages for economic losses and mental and physical anguish.
Ivory Coast: Update

Policeman Theodore Sery Dago was convicted on Jan. 22, 2004, of killing French radio reporter Jean Helene
in October 2003.

Helene, a reporter for Radio France Internationale, was shot in the head while he was waiting outside police
headquarters in Abidjan for an opportunity to interview jailed opposition figures. (See “Endangered Journalists
Around the World” in the Fall 2003 issue of the Silha Bulletin.)

According to the Associated Press, Dago shouted, “I’m innocent, I’m innocent,” after the judge read the
verdict and ordered him to serve a 17-year sentence in a military prison.

Dago’s lawyers told the Associated Press they planned to appeal the ruling.
Pakistan

A Pakistani freelance reporter detained by police for assisting two French journalists was charged with
sedition and conspiracy in January 2004 and could face a sentence of life in jail.

Reuters reported that Khawar Mehdi Rizvi was arrested on Dec. 17, 2003, after helping Marc Epstein and
Jean-Paul Guilloteau, reporters for the French weekly l’Express, travel to the southwestern city of Quetta that
borders Afghanistan. The French reporters’ visas, however, allowed them to visit only the cities of Karachi,
Islamabad, and Lahore, according to the International Herald Tribune. Because the two had violated their
visas, Pakistani authorities sentenced them to six-month prison sentences. According to Agence France-Presse
and the Associated Press, it was not until Epstein and Guilloteau began a hunger strike in protest of their arrest
that a Pakistani judge waived their sentences.

In addition to assisting Epstein’s and Guilloteau’s travels, Rizvi also took part in a documentary on the
Taliban filmed by French reporters, which Pakistani authorities claimed was an “attempt to tarnish Pakistan’s
image,” according to Reuters. The International Herald Tribune claimed that Pakistan has been criticized for not
doing enough to keep Taliban loyalists from retreating to the country.

For weeks, authorities denied that they were holding Rizvi, prompting concern from media and human rights
groups, according to Reuters. When Rizvi finally appeared in court on January 24 for a hearing on the sedition
and conspiracy charges, authorities ordered him to remain in custody while an investigation into his activities
continues.
Philippines

Rowell Endrinal, a radio broadcaster and newspaper publisher, was shot and killed by unknown gunmen in
that country’s central city of Legaspi on Feb. 11, 2004, as he was leaving his home for work.

Agence France-Presse reported that Endrinal was the host of a political commentary program at local radio
station DZRC and the publisher of the regional newspaper Bicol Metro News. According to Reporters Without
Borders, Endrinal was well-known for speaking out against corrupt politicians. However, Agence France-Presse
reported that police had not yet found evidence that the murder was politically motivated.

Mina Endrinal, Endrinal’s widow, said that the journalist had received death threats in the days preceding his
murder. —ELIZABETH JONES

SILHA RESEARCH ASSISTANT



9

Gov. Jeb Bush’s
action punishes the
readers and the
public.
– Bill Rose, Deputy

Managing Editor,
Palm Beach Post

Jeb Bush Bans Newspaper from Press Conference

When Florida Gov. Jeb Bush excluded the 500,000-circulation Palm Beach Post from his annual
year-end press conference in December, his office said the move was prompted by
“unprofessional behavior” on the part of one of the newspaper’s reporters.

Although she did not offer specifics, Bush’s communications director, Jill Bratina, said the ban had
nothing to do with the newspaper’s coverage, according the Reporters Committee for Freedom of the
Press. Instead, Bratina said, the ban stemmed from “the manner in which their reporter has addressed
members of my staff as well as employees of the governor’s office.” Bratina said the ban was necessary to
ensure that the governor’s annual press conference had an “air of professionalism.”

According to a Dec. 18, 2003, Associated Press report, Bush’s office barred the newspaper because its
state capitol bureau chief, S.V. Date, had sworn at Bratina during a phone call regarding a public-records
request.  Bill Rose, the newspaper’s deputy managing editor, said the governor’s action “punishes the
readers and the public.”

The Tallahassee Democrat questioned the official explanation for the ban in its Dec. 19, 2003 edition.
“The governor’s office maintains that [the] Post reporters were banned because the [capitol] bureau

chief of the newspaper, S.V. Date was rude to administration staff,” the Democrat’s unsigned editorial
stated.  “Date and his newspaper – apparently coincidentally – also have been uncovering big problems in
contracts within the Department of Education.”

Bush’s year-end press conference is a Q&A session with reporters who cover the Florida statehouse.
Although some journalists acknowledge that the press conference generally has little news value, they
worry about the message Bush’s ban sends.

“Regardless of the reason, [the ban] gives the appearance that Gov. Bush will retaliate against any news
organization that questions his administration,” Alisa LaPolt, president of the Florida Capital Press Corps,
wrote in an e-mail to Bratina, according to the Reporters Committee.  The Reporters Committee article is
available online at http://www.rcfp.org/news/2003/1216report.html.

Addressing the question of potential public outcry against Bush for the ban, retired Denver Post
capitol bureau chief Fred Brown wrote in the Dec. 21, 2003 edition that, “[I]n a squabble between the
politicians and the press, the public isn’t going to be very sympathetic with either side.”

“The press is not one of the public’s favorites,” Brown wrote. “Neither are politicians. It’s too bad. Both
institutions actually believe they are performing a public service. But they’ve spent so much time attacking
each other’s motives, they’ve convinced the public that neither is deserving of confidence.”

Allegations of Unethical Practices Lead to USA TODAY Reporter’s Resignation

—DOUG PETERS

SILHA FELLOW

 Jack Kelley, continued on page 12

Ethics

On March 18, 2004, USA TODAY released the initial findings of a team of journalists who were
investigating 720 stories filed by Jack Kelley from 1993 through 2003.  Kelley, characterized as
a “star foreign correspondent” by The New York Times, had been nominated by USA TODAY

editors for a Pulitzer Prize five times during his 21 years with the paper.
An anonymous complaint to USA TODAY in May 2003 led to the very first investigation into Kelley’s

reporting, completed by a team of employees with the paper.  Kelley then resigned “under pressure” on Jan.
6, 2004.  In an article published by USA TODAY on Jan. 13, 2004, the editors wrote that a seven-month
investigation had not resolved the question of Kelley’s alleged unethical reporting practices.

Afterwards, it was learned that a 1998 article Kelley had written while in Pakistan appeared to have
passages identical to an article in the Washington Post.  At that point, USA TODAY reopened its investigation,
this time calling in veteran journalists Bill Hilliard, former editor of The Oregonian; Bill Kovach, chairman of
the Committee of Concerned Journalists; and John Seigenthaler, USA TODAY’s founding editorial director, to
head the panel.  Members of the team spent seven weeks re-examining Kelley’s stories, and although
“hundreds” of them were characterized in USA TODAY’s March 18 report as “relatively routine news reports,”
150 of them stood out as problematic.   To verify the stories, the investigative panel interviewed people,
examined Kelley’s expense and telephone call records, traveled to Cuba, Israel and Jordan, and ran stories
through plagiarism-detection software.  They also examined the laptop issued to Kelley by the newspaper.
According to USA TODAY, a number of phone and expense records were incomplete, and most of the
documents had been deleted from the laptop prior to Kelley’s departure in January 2004.  One e-mail that
remained contained a script Kelley had prepared for a man in Jerusalem, requesting that he pose as an Israeli
intelligence agent named “David,” in order to validate a 2001 story about the friction between Palestinians
and Jewish settlers.  “I need you to be David one more time,” Kelley allegedly wrote in the message dated
July 18.  “This will be it.  I promise.  No more.”  “David” was one of three people Kelley reportedly enlisted
to validate his stories.



10

Ethics

On Feb. 1, 2004, the Virginian-Pilot reported that the newspaper’s military reporter Dennis
 O’Brien had passed away the day before, but the report did not specify the cause of death. It
was later revealed by Editor & Publisher that the reporter, who spent much of last year as an

embedded journalist in Iraq, had committed suicide at midday in a public park in Norfolk, Va. A newspaper
colleague, whom O’Brien had reportedly arranged to meet at the park, discovered his body there.

Although newspapers routinely do not report on suicide deaths in an effort to protect families, avoid
sensationalism, and minimize risk of copycat suicides, the Virginian-Pilot’s decision to withold the cause
of the death of one of their well-known reporters in a public area raised important ethical questions. The
newspaper withheld information about O’Brien’s death, claiming that they were doing so at his family’s
request. Due to his status as a public figure, however, should the details surrounding his death have been
reported?

Editor & Publisher probed these issues in an article posted on their website, available online at: http:/
/www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=2083124.

“Many newspapers have a policy against revealing ‘ordinary’ suicides,” Fred Brown, co-chair of the
SPJ Ethics Committee, was quoted as saying in the Editor & Publisher report. “[But] I would not call this
an ordinary suicide.”

Due to O’Brien’s public status, Gary Hill, the SPJ Ethics Committee chair, told Editor & Publisher that
withholding information “opens the paper to charges it showed favoritism to its own.”

According to Robert Steele, Scholar for Journalism Values at the Poynter Institute, the lesson that other
newspapers might take from the Virginian-Pilot matter is that the lack of detail in a death notice will prompt
the public to wonder if the paper may be “hiding something.” And even if the paper is attempting to protect
a family or minimize copycat behavior, the public may argue journalists don’t show the same amount of
deference to other sensitive news issues.

The ethical issue surrounding the publication of suicide deaths is not new. “Coverage of suicide has
been a weak spot in the underbelly of journalism for a long time,” Steele told Editor & Publisher. “I believe
we have terribly undercovered or miscovered the incidence of suicide in our society.”

In an article posted on Poynter’s website in December 2003, Cindi E. Deutschman-Ruiz, a Pennsylvania
radio producer and director, wrote, “Gauging from the news, it would be easy to conclude that suicide is
rare, rather than a widespread and ongoing public health problem. As journalists, we’re fond of criticizing
ourselves for over-covering homicide. Why do we fail to address our under-coverage of suicide?” That
article is available online at: http://www.poynter.org/content/content_view.asp?id=54176.

“I don’t suggest we report every suicide,” Steele told Editor & Publisher, “but I would say we should
disclose them unless there are extraordinary circumstances – reveal more rather than less, and sooner
rather than later.”

Additional information about the ethical issues surrounding coverage of suicides is available in
“Guidelines Issued for Coverage of Suicides” in the Fall 2001 issue of the Silha Bulletin.

Virginia-Pilot Fails to Disclose Details of Reporter’s Death

—ELIZABETH JONES

SILHA RESEARCH ASSISTANT

Judge Orders Attorneys to Stop Giving Interviews in Kidnapping Case

The judge presiding over the case against
the man charged with kidnapping
University of North Dakota student Dru

Sjodin ordered attorneys to stop granting media
interviews regarding the case in January 2004.

Sjodin, 22, disappeared from a Grand Forks,
shopping mall in November.  Alfonso Rodriguez Jr.
was arrested in December and through his attorney
has denied kidnapping Sjodin or knowing her
whereabouts.

In his Jan. 2, 2004 order, District Judge Lawrence
Jahnke of North Dakota’s Northeast Central Judicial
District expressed dismay over attorneys’ failure to
comply with two informal requests to stop giving
interviews, even after they said they would,
according to Jan. 7, 2004, article by Stephen J. Lee
in the Grand Forks (N.D.) Herald. —DOUG PETERS

SILHA FELLOW

“In fact, within the past week, two more media
interviews were granted, one locally and one
nationally, within hours of yet another personal
assurance from counsel that there would be no
more,” the judge wrote.

Jahnke recommended that the lawyers, David
Dusek, who represents Rodriguez, and prosecutor
Peter Welte, “focus on preparing their respective
cases rather than preparing for another media
interview.”

Prior to the order, Dusek had given numerous
interviews to both the local and national media, saying
such an approach was necessary, because “the press
[had] already convicted Mr. Rodriguez without any
evidence,” according to the Grand Forks Herald.

Withholding
information opens
the paper to
charges that it
showed favoritism
to its own.

– Gary Hill, SPJ
Ethics Committee

Chair



11

Ethics
FALSIFIED RESUME - Michael Freeman, The Indianapolis Star

Three days before starting a new job as a sports columnist at The Indianapolis Star, Michael Freeman, a
sports reporter who had spent 11 years at The New York Times, resigned in January 2004 after he was found to
have lied on his resume about being a college graduate.

According to the New York Post, Freeman’s job application claimed he had graduated from the University of
Delaware. When a tipster called the paper and stated that the information was false, Star editors investigated and
found that Freeman had attended the University for four years but had never graduated.

In a statement published in the Star, Freeman said, “This was a terrible and unforgivable manipulation of the
facts . . ..  It was the only time I have told such falsehoods, and no other deceptions have ever appeared in any
of my newspaper stories or two books at any time in my 16 years of practicing journalism.”

Star Editor Dennis Ryerson told the New York Post, “We recognize credibility issues have confronted our
industry and we want to be a leader in addressing those issues.”

Tom Jolly, sports editor for the Times, told Editor & Publisher that Freeman never misrepresented himself
there. According to Freeman’s statement, the resume he submitted to the Star was the first that had ever included
false information.  Neither the Times nor the Star have a college degree requirement.

OFFENSIVE LANGUAGE - USA Weekend
A racial epithet was inadvertently embedded into the background text of an illustration in a January 2004 issue

of USA Weekend, prompting hundreds of newspapers to withdraw the magazine from distribution.
According to Editor & Publisher, the word “nigger” was found in the illustration while the magazine issue

was being printed for publication Jan. 16-18. Printing was stopped, but the offending word was removed from the
illustration in only about 43 percent of the copies. Due to the production schedule, 327 newspapers received
issues in which the language had not been removed. The magazine is carried in 598 newspapers.

According to the Associated Press, the background of the illustration used text that had been randomly
selected from a freelance story previously published in a November 2003 issue of The New York Times magazine.
The text had been taken from a part of the story in which the use of the epithet was discussed.

In an article posted on the Poynter Institute’s website, the artist, freelance illustrator Santiago Cohen, said he
was unaware that the inflammatory word appeared in the text. “I remembered the story . . . as a warm story of an
African American person who had some experiences living in Egypt . . . I forgot that [the author] used the
offensive language.”

That article is available online at: http://www.poynter.org/content/content_view.asp?id=59345.
Marcia Bullard, USA Weekend president and CEO, was quoted in Editor & Publisher as saying, “We are

extremely chagrined this found its way into print and believe it is important to let our newspapers and readers
know in advance that we are aware of the problem and are apologetic.”

A letter was sent to the publisher of each of the affected newspapers, Bullard said in a statement. It included
an apology and an explanation of how the error occurred.  Many newspapers chose not to carry the publication,
which has a circulation of 23.7 million.

DISSEMINATION OF PRIVATE INFORMATION - CBS
A woman assaulted by convicted rapist Andrew Luster filed a $30 million lawsuit in the Los Angeles Superior

Court against CBS Broadcasting Inc. on Jan. 20, 2004, claiming that the network allegedly illegally obtained and
televised on “48 Hours” an edited video that shows the plaintiff being assaulted while under the influence of a
date rape drug. The video does not show the woman’s face. The suit alleges negligence and invasion of privacy,
according to the Associated Press.

According to The Los Angeles Times, Luster’s mother, Elizabeth Luster, allegedly obtained the video and
provided it to CBS, despite knowing about a court order barring access to the tapes to anyone except the lawyers
involved in the case. The edited video, which showed private scenes depicting the plaintiff known as “Lynn
Doe,” was shown on prime time television on Feb. 19, 2003.

Elizabeth Luster apparently found a box of about 40 videotapes while cleaning out her son’s house in January
2003. She allowed a CBS crew to view the tapes and make copies but was unaware of their contents, defense
attorney Kiana Sloan-Hillier told The Los Angeles Times. “Liz had no idea what these were,” Sloan-Hillier was
quoted as saying. “She was horrified when I told her.”

It was unclear how Andrew Luster obtained the tapes that were sealed by court order in July 2001.  “My
understanding of the protective order was that Andrew was not supposed to [have his tapes returned],” Sloan-
Hillier reportedly said. She speculated that Luster may have taken a bag containing the materials from an
anteroom at the courthouse.

Andrew Luster is the great-grandson of cosmetics entrepreneur Max Factor. He was convicted in 2003 of
raping three women in 1996, 1997 and 2000 and is currently serving a 124-year sentence in Monterey County,
Calif.

“This [video] was shown during sweeps week, and it’s the ultimate example of how networks focus on reality
TV without regard to the impact it has on innocent people,” Barry Novack, the plaintiff’s attorney, told the
Associated Press. —ELIZABETH JONES

SILHA RESEARCH ASSISTANT



12

Tenth Circuit Rules National “Do-Not-Call” Registry Constitutional

The Tenth Circuit ruled on Feb. 17, 2004,
that the national do-not-call registry is a
valid regulation of commercial speech that

does not violate the First Amendment.  The case,
Mainstream Marketing Services, Inc., v. Federal
Trade Commission, et al., 2004 U.S. App. LEXIS 2564,
10th Cir. 2004, consolidated four cases, including
one originating in Oklahoma, and another in
Colorado.  (See “‘Do-Not-Call’ List Faces Questions
of Constitutionality” in the Fall 2004 issue of the
Silha Bulletin.)

Writing for a unanimous three-judge panel, Circuit
Judge David M. Ebel identified four key aspects of
the do-not-call registry that “convinced” the court
it was consistent with the First Amendment.  The
registry limited only “core commercial speech;” it
targeted speech that invaded the privacy of the
home; it provided an “opt-in program that puts the
choice of whether or not to restrict commercial calls
entirely in the hands of the consumers;” and it
furthered the government’s interest in “combating
the danger of abusive telemarketing and preventing
the invasion of consumer privacy,” citing findings
by Congress that consumers lose an estimated $40
billion each year due to telemarketing fraud.

Ebel further wrote that “The challenged
regulations do not hinder any business’ ability to
contact consumers by other means, such as through
direct mailings or other forms of advertising.”

Ebel distinguished commercial from charitable or
political calls, stating that charitable and political
calls “sell a cause, [their purpose is] not merely to
receive a donation” so that non-commercial callers
“have stronger incentives not to alienate the people
they call or engage in abusive and deceptive
practices.”  He continued, quoting Village of
Schaumburg v. Citizens for a Better Environment,
444 U.S. 620 (1980), “Because charitable solicitation
does more than inform private economic decisions
and is not primarily concerned with providing
information about the characteristics and costs of

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR

Jack Kelley, continued from page 9

The national
do-not-call registry
is a valid regulation
of commercial
speech that does
not violate the First
Amendment.

– Judge
David M. Ebel

goods and services, it is not dealt with as a variety
of purely commercial speech.”

Ebel wrote that the registry is specifically directed
at “unwilling recipients,” and wrote, “The Supreme
Court has repeatedly held that speech restrictions
based on private choice are less restrictive than laws
that prohibit speech directly,” and “the Supreme
Court has often reasoned that an opt-in regulation
would have been a less restrictive alternative.”
Although other alternatives exist, such as banning
calls from companies that may be especially
problematic, Ebel characterized such measures as
“extremely burdensome” and difficult to enforce,
concluding that the law was therefore “narrowly
tailored.”

Ebel also addressed telemarketers’ claims that the
fees they are forced to pay to access the do-not-call
registry are unconstitutional.  “It is well-established
that the First Amendment protects against the
imposition of charges, such as a license taxes [sic],
for the enjoyment of free speech rights.
Nevertheless, the government is permitted to exact
a fee in order to defray the cost of legitimate
regulations, even though such a fee incidentally
burdens speech.”

Finally, Ebel concluded that the Federal Trade
Commission (FTC) had the authority to enact the
do-not-call registry, saying that Congress, under
Pub. L. 103-297, 108 Stat. 1545 at § 3, authorized the
FTC to “prescribe rules prohibiting deceptive
telemarketing acts or practices or other abusive acts
or practices” or “calls which the reasonable
consumer would consider coercive or abusive of [a]
consumer’s right to privacy.”

The Denver Post reported on March 4, 2004, that
Mainstream Marketing Services, Inc., located in
Boulder, and TMG Marketing, located in Denver, as
well as the American Teleservices Association, plan
to appeal the ruling to the U.S. Supreme Court.
However, the Direct Marketing Association will
reportedly drop its legal fight in the issue.

USA TODAY stated that the “most egregious” of Kelley’s ethical lapses occurred in 2000, when he used
a snapshot of a Cuban hotel worker in a story, claiming the woman died in her efforts to escape Cuba by boat.
The newspaper further reported that one of its reporters located the woman, who had neither fled nor died,
in March 2004.  She said that if Cuban authorities had learned that she was the woman in the picture, she
“could have lost her job and her chance to emigrate.”

Hilliard, Kovach and Seigenthaler characterized Kelley’s conduct as “a sad and shameful betrayal of
public trust” in a statement included in USA TODAY’s March 18 story.  Editor Karen Jurgensen was also
quoted as saying that the newspaper will “withdraw all prize entries it made on Kelley’s behalf” and that
online archives of Kelley’s stories will be flagged.  USA TODAY publisher Craig Moon told the Associated
Press, “As an institution, we failed our readers by not recognizing Jack Kelley’s problems.  For that I
apologize.”

But according to the Associated Press, Kelley denies any wrongdoing and told USA TODAY editors, “I
feel like I’m being set up.”

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR



13

Music Copyright
Musicians Form Alliance to Sell Work Online

Some music artists are answering the call of online users who want to download music off the
Internet. The alliance, “Magnificent Union of Digitally Downloading Artists” or MUDDA,
is seeking to redefine the relationship between the artists, record label and consumer. MUDDA

would allow musicians to sell their music online without being confined to selling their music only through
record labels, according to USA TODAY.

Co-founder Peter Gabriel has already started a similar initiative in Europe, called On Demand Distribution
or OD2. According to Reuters, this digital downloading service might be a profitable alternative to free file-
sharing services. However, Gabriel’s statement on MUDDA’s homepage frames the creation of online
downloading services as being ultimately in the best interests of the artists rather than the record labels.
According to Gabriel, “The relationship of artist to the business has most often been one of contract and
servitude. We believe the way forward must be a partnership in which the artist can take a much bigger role
in how their creations are sold, but also have the chance to stand at the front of the queue when payments
are made instead of the traditional position of being paid long after everyone else.”

It is not yet clear what the impact of services such as MUDDA and OD2 as consumer alternatives to
peer-to-peer (P2P) file-sharing will be in the long term, nor is it clear what the lasting effects of RIAA’s
lawsuits on downloading music will be.  Although RIAA has indicated it supports legal online services
that allow users to pay a fee to download music, it seems unlikely that it would support artists moving
outside the confines of record label distribution and marketing directly to the public.  (See “RIAA Tries to
Enforce Fees for Music Downloads” in the Fall 2003 issue of the Silha Bulletin.)

The NPD Group, a sales and marketing research group, reported an increase in P2P use between
October and November 2003. According to a Jan. 16, 2004 press release, there was a 14 percent increase in
P2P use between those months, despite the filing in September of several hundred lawsuits by RIAA
against online users suspected of illegally downloading copyrighted songs. The press release quoted
NPD vice-president Russ Crupnick as saying, “It’s important to keep in mind that file-sharing is occurring
less frequently than before the RIAA began its legal efforts to stem the tide of P2P file-sharing. We’re just
seeing the first increase in these numbers. NPD will continue to monitor whether it’s a temporary seasonal
blip, or a trend that suggests that the industry should be more aggressive in capping the use of illegal
methods to acquire digital music.”

The Pew Internet & American Life Project issued a report in January 2004 noting that the number of
individuals using file-sharing services from March 2003 to November-December 2003 had dropped from 35
million to 18 million users. Those who still download files are doing so less frequently according to the
study. This could be attributed to RIAA’s continued statements that they seek only to pursue “egregious
offenders” and would likely not pursue those who were only downloading occasionally. The report
specifically states, “The RIAA lawsuits against online music file sharers appear to have had a devastating
impact on the number of those engaging in Internet peer-to-peer music sharing.” The report is available
online at http://www.pewinternet.org/reports/pdfs/PIP_File_Swapping_Memo_0104.pdf.

The Recording Industry Association of America (RIAA) is no longer able to use its favored
tactic of issuing subpoenas to Internet service providers (ISPs) in order to obtain the identity
of suspected copyright infringers. In December 2003, the Court of Appeals for the DC Circuit

ruled in favor of Verizon Internet Services when it concluded that RIAA’s use of the unique subpoena
provision in the Digital Millennium Copyright Act (DMCA) to obtain the identities of suspected copyright
infringers was a misuse of the statute. This ruling, Recording Industry Association of America v. Verizon
Internet Services, Inc, 351 F.3d 1229 (D.C. Cir. 2003), reverses a January 2003 order by the federal District
Court in the District of Columbia which directed Verizon to comply with two RIAA subpoenas. The Court
of Appeals remanded the case to the District Court and ordered it to vacate its previous order and grant
Verizon’s motion to quash.

Section 512(h) of the DMCA allows copyright holders or their representatives to obtain a subpoena
from a clerk of a federal district court in order to compel an ISP to disclose the information. However, DC
Circuit Chief Judge Douglas Ginsburg’s opinion upheld Verizon’s contention that, “512(h) does not
authorize the issuance of a subpoena to an ISP acting solely as a conduit for communications the content
of which is determined by others . . . ” CNETNews.com reported that the ruling does not address the
lawsuits pending as a result of RIAA subpoenas, nor does it prohibit the RIAA from continuing to sue
suspected infringers. (See “RIAA Subpoenas Those who Allegedly Download Music” in the Summer
2003 issue of the Silha Bulletin.) Rather, the court’s ruling specifically addresses the use of the DMCA’s
subpoena provision for obtaining consumer’s identifying information.

DC Circuit Rules: RIAA Cannot Subpoena ISPs

RIAA, continued on page 18

—INGRID NUTTALL

SILHA RESEARCH ASSISTANT

MUDDA would allow
musicians to sell
their music online
without being
confined to selling
their music only
through record
labels.



14

Access to Courts
In an effort to support the public’s right to know, journalists often struggle to gain access to court

information and proceedings to which public access has been restricted. For their part, judges are often
forced to balance the rights of the defendant to a fair trial with the First Amendment rights of the press.

KOBE BRYANT
The courtroom was closed during basketball star Kobe Bryant’s pretrial hearings in February 2004, after

Chief District Court Judge Terry Ruckriegle granted Bryant’s attorneys’ request to keep secret certain
statements that Bryant made to investigators the day after he allegedly raped a 19-year-old woman.

Ruckriegle ruled there was “substantial probability” that the statements contained information that
could influence potential jurors, jeopardizing Bryant’s right to a fair trial.

“Public disclosure of the statements prior to a ruling as to the relevance and admissibility of such
statements would be prejudicial,” Ruckriegle wrote in the ruling. “It is also undisputed that this case is the
subject of extensive public and media scrutiny, and that any statements attributed to the defendant will be
subject to broad dissemination and comment.”

Attorneys for a group of media organizations argued that the pretrial hearings should have remained
open. The Los Angeles Times quoted media attorney Thomas Kelley as saying, “Criminal proceedings in
which a court determines the admissibility of evidence that is important to either the prosecution’s or
defense’s theory of the case are trial-like adjudications that invoke the strongest presumption in favor of
public access.”

The Denver Post reported that defense attorneys Pamela Mackey and Hal Haddon allege the statements
were obtained illegally. They say officers gave Bryant the impression that he was in custody, never
informed him of his Miranda rights to remain silent and to be represented by an attorney, and recorded the
interview without notifying him that it was being taped.

MICHAEL JACKSON
Cameras were banned from pop singer Michael Jackson’s arraignment on child molestation charges on

Jan. 16, 2004.
The Los Angeles Times reported that Judge Rodney S. Melville of Santa Barbara Superior Court ruled

that “the privacy rights of all participants,” “preserving the security and dignity of the court,” and the
“importance of maintaining public trust and confidence in the judicial system” formed the bases for his
decision.

Ken Paulson, executive director of the Freedom Forum’s First Amendment Center at Vanderbilt University,
was quoted in a report by the Reporters Committee for Freedom of the Press as saying, “There is always
the fear that lawyers will play to the cameras, but the attorneys in this case already have. . .. It is ridiculous
to suggest that keeping cameras out of this courtroom would restore dignity and solemnity to this trial.”

In February, judges also banned cameras from the murder trials of Scott Peterson and actor Robert
Blake. According to The (San Jose) Mercury News, the judges in both cases “cited the chilling effect
cameras could have on witnesses who might alter their testimony if they knew their face were to be on the
nightly news.” The article noted that many judges have been hesitant to allow cameras in the courtroom
ever since the O.J. Simpson trial “created a public spectacle” when it was televised in 1995.

MARTHA STEWART
The U.S. Circuit Court of Appeals (2nd Cir.) ruled on Feb. 18, 2004, that U.S. District Court Judge Miriam

Goldman Cedarbaum was wrong to ban journalists from observing jury selection in the Martha Stewart trial
in Manhattan.  “The mere fact that the suit has been the subject of intense media coverage is not . . .
sufficient to justify closure,” the appeals court wrote.

A coalition of news organizations appealed Cedarbaum’s decision in January 2004.
According to Newsday, Assistant U.S. Attorney Deborah Landis “argued the Stewart case had attracted

such massive media coverage that prospective jurors would be less than forthright in expressing their
opinions were reporters allowed in the room,” putting Stewart’s right to a fair trial at risk.

Reporters were instead given transcripts of the proceedings with the juror names deleted.
The Associated Press reported that Attorney David Schultz, who represented the news organizations,

claimed that suggestions that Stewart was being prosecuted unfairly made it especially crucial that the
news media report the details of the trial to the public. He argued that jury selection should not be closed
due merely to “high public interest.”

 “That’s a reason the normal procedures should be followed, not abandoned,” he said.
According to The Reporters Committee for Freedom of the Press (RCFP), the media have been barred

from jury selection in rare instances involving organized crime, terrorism or drug-related cases – but “only
when there is a provable risk of physical harm to a publicly identified juror.”

Access to Courts, continued on page 15



15

Secrecy is Compounded as Supreme Court Refuses to
Hear an Appeal in M.K.B. v. Warden

Schulz was quoted in the Newsday article as saying, “You can count on one hand the number of cases
where [jury selection] was closed in the history of this country.”

It is too late for the decision to affect the Stewart trial, but according to the RCFP, it “may well set a
precedent for future high-publicity cases.”

SLOBODAN MILOSEVIC
At the request of the U. S. State Department, cameras were banned from broadcasting Gen. Wesley

Clark’s December 2003 testimony at the war crimes trial of former Yugoslav leader Slobodan Milosevic in
the International Criminal Tribunal for Yugoslavia in The Hague, Netherlands.  In addition, the courtroom
was closed, and transcripts of the testimony were not released for 48 hours in order for State Department
lawyers to delete any information that might harm national interests, according to The Reporters Committee
for Freedom of the Press (RCFP).

State Department spokesman Lou Fintor told the Chicago Tribune that the 48-hour delay “[was] not to
discourage or hinder reporting, but to allow for the maximum provision of information by Gen. Clark to the
tribunal while at the same time protecting against the inadvertent disclosure of sensitive information.”

Many political and military officials had previously testified publicly against Milosevic and other
former leaders. According to the RCFP, the International War Crimes Tribunal usually reserves secret
testimony for “intelligence matters and to protect the identity of [individuals] who fear for their safety.”

Access to Courts, continued from page 14

—ELIZABETH JONES
SILHA RESEARCH ASSISTANT

—ELAINE HARGROVE-SIMON
SILHA FELLOW AND BULLETIN EDITOR

The U.S. Supreme Court has refused to
hear an appeal in the case of M.K.B. v.
Warden, docket 03-6747,  2004 U.S.

LEXIS 1553, which challenged government
secrecy in a case involving a waiter who served
two of the Sept. 11 hijackers.  The high court also
refused to allow a coalition of news and public
interest organizations to intervene in the case,
and allowed Solicitor General Theodore Olson to
file a completely sealed brief on behalf of the
government.  Not only was the Solicitor General’s
brief sealed, so were 63 of the 65 docket entries,
according to a story posted on the Web site for
the Reporters Committee for Freedom of the Press
(RFCP), available online at www.rcfp.org/news/
2004/0223mkbvwa.html.

The Supreme Court’s refusal to hear the case
was issued without comment or analysis.

The case involves Mohamed Kamel
Bellahouel, who, while working as a waiter in
South Florida, reportedly served meals to two of
the September 11 hijackers, Mohamed Atta and
Marwan al Shehhi.  Although Bellahouel himself
was not charged with a crime related to terrorism,
the case was supposed to remain secret, allegedly
in the interest  of national security.   But
Bellahouel’s identity became known as the result
of a docketing error in the Eleventh Circuit.
Bellahouel has denied any involvement with
terrorism, and has since been released on $10,000
bond.  An Algerian who is married to an American
citizen, Bellahouel faces deportation because his
student visa expired.  In a Feb. 23, 2004 story by
Associated Press writer Anne Gearan,

“The public cannot
tell what the
government has to
say, even at a broad
level of abstraction.”

– Floyd Abrams,
Attorney

Bellahouel’s lawyers describe their client as “one
of countless Middle Eastern men” secretly
detained following the 9/11 attacks.  (See “M.K.B.
v. Warden” in the Fall 2003 issue of the Silha
Bulletin.)

Floyd Abrams, who was co-counsel to The New
York Times in New York Times Co. v. United States,
408 U.S. 713 (1971), commonly known as the
“Pentagon Papers” case, is quoted in RCFP’s
story as saying, “I cannot think of any other
[Supreme Court] case in which there was a
complete absence of publicly articulated reasons
for the government’s position.”  In the Pentagon
Papers case, by contrast, there were two briefs
filed on behalf of the government – one sealed
and one that was made available to the public.
Under those conditions, Abrams said, the public
was able to “pass judgment on the bona fides of
the government’s position.”  But with the
Bellahouel case, Abrams said, “the public cannot
tell what it is the government has to say, even at
a broad level of abstraction.”

One of the media coalition attorneys in the
case, Thomas Goldstein, was quoted in the Palm
Beach Daily Business Review as saying, “We may
never really know what was going on . . .. Our
hope was that, even if the justices decided the
case needed to be essentially secret, they would
make the lower courts give some kind of an
explanation, or at least a signal that the need for
secrecy had been given serious consideration.
Without that, it’s hard to see how the public can
have confidence in the process.”



16

Student Press Updates
ILLINOIS

On Jan. 8, 2004, the U.S. Court of Appeals for the Seventh Circuit re-heard oral arguments in Hosty
v. Carter, a case involving the censorship of a student newspaper at Governors State University in
Illinois. According to the Student Press Law Center (SPLC), The Innovator has not been published
since Fall 2000, when Dean of Student Affairs Patricia Carter directed the publishing company used
by the paper to refrain from printing without first obtaining official approval from the university. The
paper had previously published several articles that were critical of the administration.

No further issues were published, because newspaper editors refused to comply with Carter’s
order to obtain administrative consent. In their original 2001 lawsuit in which the staff claimed that
their First Amendment rights had been violated, they also alleged that officials withheld payment to
editors and staff, tampered with their mail, locked them out of the newspaper office, and denied them
equipment and supplies. The SPLC reported, “Although school officials said the editors can publish
at any time and have simply chosen not to, the students say their ability to produce a newspaper has
been effectively crippled.”

Challenging the First Amendment protection afforded college newspapers, the case sets student
Innovator editors against school administrators and the Illinois Attorney General’s office, which is
representing the university. According to the SPLC, the Illinois attorney general claims that the U.S.
Supreme Court Hazelwood School District v. Kuhlmeier decision, 484 U. S. 260 (1988), which limits
First Amendment protections for high school students, “should also guide judges when determining
the amount of legal protection for expression on the country’s public college and university campuses.”

“[The student editors] failed to show that their First Amendment rights are any greater than the
limited rights accorded to the students in Hazelwood,” Attorney General James Ryan argued in his
brief to the court of appeals.

A three-judge panel of the court initially handed down a decision (Hosty v. Carter, 325 F.3d 945
[7th Cir. 2003]) on April 10, 2003, that offered strong support for college press freedom. The court
ruled that the high-school censorship standard determined by Hazelwood was not the appropriate
standard for censorship of college student media.

However, the Illinois Attorney General then filed a petition on Carter’s behalf for a rehearing en
banc before the federal appeals court. On June 25, 2003, a majority of the 11 active judges of the court
granted that petition and vacated the April decision.

A new decision is expected within three months. The Hosty v. Carter ruling will be binding in
Illinois, Wisconsin and Indiana, but it is likely to influence university newspapers nationwide.

“It’s important that people realize that the outcome of this case could affect any school-supported
expression at public colleges,” said Mark Goodman, SPLC executive director, in an article posted on
the SPLC website. “The implications are mind-boggling.” Additional information about the case is
available online at: http://www.splc.org/legalresearch.asp?id=49.

NEW YORK
Long Island University student newspaper adviser Mike Bush was fired and editor Justin Grant

was suspended after an article in the Jan. 21, 2004, edition of the Seawanhaka published the Student
Government Association president’s grades to suggest they might be a possible cause for his sudden
resignation.

According to Newsday, the article, written by Grant, quoted SGA president Abdel Alileala, as
citing “personal problems I have to take care of” for his decision to resign. The story went on to
describe the “speculation that Alileala’s academic struggles last year are the reason for his decision
to reign.” The student leader’s grades followed the statement, but Alileala was not asked to comment.

Newsday reported that Bernadette Walker, dean of students, asserted that the publication of a
student’s grades is a violation of federal law. According to the Student Press Law Center (SPLC),
however, the federal law only applies to university employees or those acting on their behalf, not
student newspapers.

Walker blamed Bush for providing the grades to Grant. According to the SPLC, Bush maintained
that he was not the source of the information, although he did recommend that they be published.

Grant apologized to the SGA president in a subsequent issue of the paper, but he defended his
decision to publish the grades.

“My decision to include the grades was based on the rationale that when an elected official
resigns from office, the constituents have a right to know why,” Grant wrote. “This wasn’t a personal
attack on [the SGA president]. This was based on some elementary journalistic principles we are
taught in journalism classes here at LIU.”

According to the SPLC, private schools, such as LIU, are not required to provide journalists with
the same First Amendment protections as those attending public schools. But LIU’s Student Code of
Conduct states, “[The university] is committed to preserving the exercise of any right guaranteed to
the individual by the constitution.”

Student Press, continued on page 17

Students say
their ability
to produce
The Innovator
has been effectively
crippled.

—Student Press
Law Center



17

In 1979, a Maryland appeals court ruled that college athletes could be considered public figures
and that the University of Maryland’s student newspaper The Diamondback did not invade their
privacy when it published the grades of members of the university’s basketball team in Bilney v.
Evening Star, 406 A.2d 652 (Md. Ct. Spec. App. 1979).

Bush told the SPLC that administrators changed the locks of its offices to keep editors out. “At
this point, the newspaper is not being published,” Bush told the SPLC. He could not predict when
the weekly newspaper will resume publication.

TEXAS
University Daily, Texas Tech University

A lawsuit brought against Texas Tech University by a medical student who was expelled after
writing an eyewitness account of an autopsy in the student newspaper was settled in late January
2004, according to the Student Press Law Center (SPLC).

Sandeep Rao, a student at Texas Tech University Health Science Center in Lubbock, sued the
university in the 99th District Court of Lubbock County District Court in May 2002 (No. 2002-517,844),
claiming that his First Amendment rights had been violated. Rao was expelled in April 2002 for
allegedly violating a confidentiality agreement he signed before observing an autopsy as part of a
class assignment. According to the Associated Press, the agreement with the Health Science Center
prohibited Rao from releasing the deceased’s name, cause of death, or any other identifying details.

Rao, a former opinions editor at the University Daily, told the Associated Press he wrote about
the autopsy in the Jan. 24, 2002, issue in order to share a medical student’s perspective of the
procedure. According to an article posted on WorldNetDaily, Rao’s column, entitled “Autopsy Proves
Eye-Opening,” did not disclose the deceased’s name. He did identify the doctor who performed the
autopsy, who filed the initial complaint.

Under Texas Law, however, records of autopsies performed by medical examiners are open to the
public, SPLC noted.

“In this country, in this state, even students have a right to free speech,” Rao’s attorney Andrew
Golub told the Associated Press. “The university and school officials . . . are constitutionally prohibited
from using their state power to retaliate against and intimidate people like Mr. Rao.”

Both the district court and the state’s Seventh Court of Appeals ruled in Rao’s favor and ordered
the school to reinstate him in Texas Tech University Health Sciences Center v. Rao, 105 S.W.3d 763
(Tex. Ct. App (2001)). In August 2002, the university filed a petition for review with the Texas Supreme
Court. But a motion to dismiss the case was filed by Texas Tech on Jan. 28, 2004, suggesting that the
two parties had reached a settlement before the court had heard the university’s appeal.

Golub told the SPLC, “Although Texas Tech disagreed with the merits of Mr. Rao’s case, it
acknowledges that both the trial and appellate courts ruled against it, and authorized a temporary
injunction in Mr. Rao’s favor.”

Golub went on to say that Texas Tech and Rao “worked together to resolve their differences,
thereby enabling Mr. Rao to continue his medical education uninterrupted and unimpeded.”

The Baylor Lariat, Baylor University
The president of Baylor University condemned an editorial supporting gay marriage that appeared

in the student newspaper on Feb. 27, 2004.
Claiming that the administration would now exert tighter control over the Baptist university’s

newspaper The Baylor Lariat, President Robert B. Sloan Jr. called the editorial “out of touch with
traditional Christian teachings” in a statement published in the Lariat on March 2.

The editorial supported San Francisco’s recent lawsuit against the state of California that seeks
the ability to continue issuing marriage licenses to same-sex couples.

“Like many heterosexual couples, many gay couples share deep bonds of love, some so strong
they’ve persevered [through] years of discrimination for their choice to co-habitate with and date
one another,” the article stated. “Just as it isn’t fair to discriminate against someone for their skin
color, heritage or religious beliefs, it isn’t fair to discriminate against someone for their sexual
orientation.”

“The kids certainly have a right to free speech. But Baylor has certain rules,” Doug Ferdon,
chairman of the Baylor journalism school, told The Los Angeles Times. “They shouldn’t advocate
things that would be against the basic tenets of Baylor and Baptists. In a private school, there is
something that the school really stands for — in this case, kind of a conservative, Christian theology.”

School spokesman Larry Brumley was quoted in The Los Angeles Times as saying, “The difference
here is that the Lariat took an editorial stance . . . attacking a basic Christian tenet upon which the
university was founded. These are always judgment calls. And they crossed the line in this case.”

Editor & Publisher reported that Lariat Editor Lacy Elwood mantained the editorial took a legal
rather than a moral stance on the issue.

Student Press, continued from page 16

Student Press, continued on page 18

“In this country,
even students have
a right to free
speech.”

—Attorney
Andrew Golub



18

VIRGINIA
Ending a two-month long dispute over editorial control of Hampton University’s student newspaper,

the university’s acting president adopted new policies to ensure the paper’s free-press rights on Dec.
19, 2003.

According to the Student Press Law Center (SPLC), the decision was an “about-face” for President
JoAnn Haysbert, who confiscated thousands of copies of the Oct. 22, 2003, Homecoming edition of
The Script after editors denied Haysbert’s request to publish her letter to the editor on the front page.
Haysbert’s letter, which addressed steps taken by the university in response to health-code violations
at a school cafeteria, was printed on page 3.

In November 2003, the American Society of Newspaper Editors rescinded a $55,000 grant to the
private Virginia university because of the incident. “We’re an organization that is devoted to the
interests of newspapers and is devoted to the First Amendment and everything it stands for in our
society,” said ASNE President Peter Bhatia, as quoted on CNN.com. “And the actions that Dr. Haysbert
took fly in the face of that.”

After Haysbert ordered the confiscation of the newspapers, editors agreed to print the letter on
the front page in exchange for the formation of a task force that would make recommendations
regarding the future management of the newspaper.

According to SPLC, Haysbert accepted the policies recommended by the task force, a group made
up predominately of faculty and students with a journalism background. The policies include:

• Student journalists at The Script should “have the right to a free press in order to practice their
craft in the unfettered fashion envisioned by the framers of the First Amendment of the Constitution;”

• No administrator, faculty member, student or university-affiliated organization will confiscate
and/or halt the distribution of the newspaper;

• The newspaper’s advisers must have adequate knowledge of journalism;
• An advisory board made up of faculty and students should be established and empowered to

resolve issues between the editors and advisers.

Student Press, continued from page 17

RIAA issued 532 new lawsuits in January against
unnamed individuals. The “John Doe” lawsuits
include specific Internet Protocol (IP) addresses
of the suspected individuals. Previously, RIAA
would indicate the IP address in its subpoena to
an ISP and the service provider would use that
address, a unique number for every online user,
to obtain the identifying information. Verizon had
previously suggested this tactic as an alterna-
tive to subpoenaing ISPs. In the January 2003
ruling, the District Court determined that “. . .
there is absolutely nothing in the DMCA or its
history to indicate that Congress contemplated
copyright owners utilizing John Doe actions in
federal court to obtain the identity of apparent

—INGRID NUTTALL
SILHA RESEARCH ASSISTANT

—ELIZABETH JONES
SILHA RESEARCH ASSISTANT

RIAA, continued from page13

infringers, rather than employing the subsection
(h) process specifically designed by Congress to
address that need.” (Recording Industry Asso-
ciation of America v. Verizon Internet Services,
240 F. Supp. 2d 24 (D.D.C 2003)) That court also
found that because the threshold of proof for ex-
ecuting a John Doe action is so low, it might offer
less protection for the consumers than the sub-
poena process which required the requester to
provide evidence, usually a list of songs that
appeared to be unlawfully obtained by a particu-
lar user, of his or her “good faith belief” that the
downloading was not legal.



19

US Internet Updates
Ninth Circuit Opens Door for Search Engine Ad Lawsuits

The U.S. Court of Appeals for the Ninth Circuit ruled on Jan. 14, 2004 that Playboy Enterprises
could sue over use of its trademarks for targeted advertising sales by Internet search engines.

The courts, ruling in Playboy Enterprises, Inc. v. Netscape Communications Corporation, 354 F.3d
1020 (9th Cir. 2004), quickly prompted the parties to settle their five-year legal fight, according to a Jan.
23, 2004 report by CNET News.com.  The dispute arose from Netscape’s practice of selling banner
advertisements that would appear on users’ computers depending on what keywords the user entered
into Netscape’s search engine.  Advertisers for adult content were eager to purchase rights to have
banner ads appear when users typed in keywords including “playboy” and “playmate,” both trademarks
of Playboy Enterprises.

Netscape had successfully argued for summary judgment before the U.S. District Court for the
Central District of California.  The Ninth Circuit reversed that decision and allowed the case to move
forward.

Google Faces Keyword-Advertising Lawsuit
Less than two weeks after the Ninth Circuit’s decision, American Blind and Wallpaper Factory filed

a federal lawsuit against the search engine Google in the Southern District of New York.  The company
alleged that Google had used its trademark to sell keyword advertisements to competitors.  That
lawsuit followed Google’s own lawsuit, filed last November in the U.S. District Court for the Central
District of California.  In that suit, the Internet search company asked the court to rule on the legality
of keyword advertising practices, according to a Jan. 28, 2004 report by CNET News.com.  Google filed
that suit in anticipation of the lawsuit filed by American Blind and Wallpaper Factory.

Federal Courts in California are bound by Ninth Circuit opinions, but federal courts in New York,
where American Blind and Wallpaper Factory filed its lawsuit, are not.

Google Complains about Alleged Trademark Infringement
The Internet search giant Google finds little humor in “Booble.com,” an adult-content search engine

described by its owner as a “parody of the world’s largest and best known search engine.”
Reuters reported on Jan. 30, 2004 that Google had contacted Booble and asked that the adult site

stop using the name and transfer rights to the domain name to Google.  Google’s e-mail was posted on
the Booble Web site.  Booble’s owner, who identified himself only as “Bob,” said his company would
defend itself “as long as it makes financial sense,” according to the Reuters report.

US Internet Updates, continued on page 20

Abortion Foes Prevented from Cybersquatting
Federal judges issued restraining orders and injunctions against anti-abortion activists in two separate

incidents of alleged cybersquatting.  The rulings, both in January, were issued by district court judges in
Minnesota and West Virginia, and stemmed from complaints filed by a law firms and newspapers.

In the first case, Faegre & Benson v. Purdy, 2004 U.S. Dist. Lexis 896 (2004), the Minneapolis law firm of
Faegre & Benson, LLP, sued South St. Paul resident William S. Purdy Sr., to prevent Purdy from operating
websites with domain names such as “faegre-benson.com” and “startribune-faegre.org” according to the
St. Paul Pioneer Press.  The law firm represents the Star Tribune.

According to the Jan. 7, 2004 story, computer users who used that address were redirected to a website
purporting to show pictures of aborted fetuses.  Purdy allegedly targeted Faegre & Benson because the
law firm had represented companies that previously sued Purdy for cybersquatting.  Purdy had previously
been ordered to stop using domain names that included trademarks of the Washington Post, McDonald’s
and Coca-Cola, according to the Pioneer Press report.  (See “Developments in Internet Law: Cybersquatting”
in the Summer 2002 issue of the Silha Bulletin.)

U.S. District Judge Michael Davis issued the temporary restraining order and preliminary injunction on
Jan. 5, 2004.

In the second case, MediaNews v. Barry, No. 2:03-cv-2459, U.S. District Judge Joseph R. Goodwin
granted a preliminary injunction against John Barry, a New York resident, who used the domain name
“charlestondailymail.com” to redirect computer users to anti-abortion websites, according to a Jan. 26,
2004, Associated Press report.  MediaNews Group, Inc., the Denver-based parent company of the Charleston
(W.Va) Daily Mail, sued, alleging that the domain name violated the newspaper’s trademark.  According to
the Associated Press, Barry had previously been sued for a similar act of cybersquatting.  In October 2003,
the AP reported, The (Nashville) Tennessean successfully stopped Barry from using the domain name
“thetennessean.com.”



20

“Clear Channel’s move was intriguing largely for its timing,” wrote Dan Gillmor, technology columnist for
the San Jose Mercury News.  “Stern had only days earlier come out on his show strongly against the re-
election of President Bush.  Senior executives of Clear Channel, which is based in Texas, have close ties to
the Bush administration and the president.”

“The company suddenly discovered that programming it had been airing for years was unacceptable in
this new era of neo-Victorianism,” Gillmor continued.  “The word ‘hypocrisy’ doesn’t do justice for such
people.”

Before the Clear Channel fine, Stern’s removal, or the Super Bowl, FCC Chairman Michael Powell proposed
barring the use of the so-called “F-word” on television or radio, regardless of the context in which the word
is used, according to a Jan. 13, 2004, Reuters report.  Powell’s proposal, if adopted, would reverse an October
2003 FCC decision not to sanction NBC for an incident during the Golden Globe Awards when Bono,
frontman for the rock group U2, used the word in his acceptance speech.  The FCC’s decision not to impose
a fine turned on the commission’s determination that Bono used the word to emphasize an exclamation and
not as a reference to sexual or excretory functions, according to Reuters.  The FCC currently defines
indecent speech as speech that depicts or describes sexual organs or activities.  For a broadcast to be
considered indecent by the FCC standards, speech currently must be “patently offensive” by contemporary
broadcasting standards.

FCC Indecency, continued from page 14

Celebrities succeed in actions to control use of names in web addresses
In January 2004, the World Intellectual Property Organization (WIPO), one of the specialized

agencies of the United Nations that administers international treaties dealing with intellectual property
protection, ordered a Canadian company to relinquish two domain names incorporating the names of
celebrities, the Associated Press reported.

The panel’s decision means that Network Operations Center, also known as Alberta Hot Rods,
must transfer the domain name www.carmenelectra.com to the former star of the television series
“Baywatch” and the domain name “jrrtolkien.com” to the estate of the “Lord of the Rings” author,
according to the AP report.

WIPO previously granted similar relief to other celebrities, including actor Pierce Brosnan, the AP
reported.

Microsoft accuses Canadian teen of trademark infringement
Mike Rowe, a teenage web designer and high school student from Victoria, British Columbia,

thought his Internet domain name, “www.MikeRoweSoft.com,” was catchy and funny.  Microsoft saw
the situation differently, however.

In November 2003, Microsoft lawyers contacted Rowe and demanded that he stop using the domain
name, claiming that it infringed on the corporation’s trademark, according to a Jan. 19, 2004, report by
CNN.com.  The company offered $10 as compensation, and Rowe countered with a request for $10,000.

In late January, the two sides agreed to a compromise, in which Rowe would relinquish the domain
name and Microsoft would pay the cost of switching to a new site and provide training and certification
on Microsoft products as well as a trip to the company’s Redmond, Wash., headquarters, according to
Reuters.

Struan Robertson, editor of Out-Law.com, a web site that covers information technology law, told
CNET News.com that Microsoft faced a difficult situation under trademark law.  Rowe had a strong
claim to the domain name, because it was based on his own legal name and because Rowe did not
claim to be affiliated with Microsoft.  However, Robertson said that Microsoft is obligated under
trademark law to defend its trademark whenever a potential infringement comes to light.  Failure to do
so, he said, exposes the trademark holder to future widespread infringement. The report is available at
http://news.com.com/2100-1014-5143614.html.

Microsoft now acknowledges that it may have gone overboard, according to the CNET News.com
report.  “We appreciate that Mike Rowe is a young entrepreneur who came up with a creative domain
name,” the report quotes a Microsoft representative as saying. “We take our trademark seriously, but
maybe a little too seriously in this case.”

US Internet Updates, continued from page 19

—DOUG PETERS
SILHA FELLOW

—DOUG PETERS
SILHA FELLOW

“The company
suddenly
discovered that
programming it
had been airing for
years was
unacceptable in this
new era of new-
Victorianism.”

 – Dan Gillmor,
San Jose

Mercury News



21

Silha Center Files Comments on Records Access

On Feb. 12, 2004, the Minnesota Supreme
  Court Advisory Committee convened a
public hearing for comments on that

committee’s Rules of Public Access to Records of the
Judicial Branch (Access Rules).  If adopted, the Access
Rules would allow electronic access to the state’s court
records.

Established by a Jan. 23, 2003 order from the Minnesota
Supreme Court, the advisory committee was instructed to
consider a report entitled “Public Access to Court Records:
Guidelines for Policy Development by State Courts,” which
was originally prepared by the Conference of Chief Justices
and Conference of Sate Court Administrators (The CCJ/
COSCA Guidelines).  After reviewing those documents,
the Committee was to make recommendations concerning
remote electronic access to court documents; which
documents should be made available; what privacy
protections should be considered; and what fees, if any,
should be charged for such access.

The Silha Center has been active in the debate over
remote access to court records.  In 2001, the Silha Center
filed comments regarding electronic access with the Judicial
Conference of the United States, prepared by Silha Center
director Prof. Jane Kirtley, with the assistance of graduate
student Erik Ugland.  In 2002, the Silha Center filed
comments with the National Center for State Courts,
prepared by Kirtley with the assistance of research
assistant Kirsten Murphy.

Both documents are available on the Silha Center’s
Web page at www.silha.umn.edu.

In February 2004, Kirtley again filed comments with
the Minnesota Supreme Court, prepared by Kirtley with
the assistance of Silha Fellow Doug Peters.  Kirtley was
invited to present the Silha Center’s comments to the
Committee at the February 12 hearing in St. Paul.

The Center’s comments advocate electronic access to
court records on the grounds that such records are public
documents and should be readily accessible to the public.
Making court records available in electronic form is the
next logical step in a society where so much information is
available electronically, and particularly where there is a
trend towards handling all court filings electronically.  The
comments are available online at http://
www.silha.umn.edu/silhacentercomments.pdf.

The Silha Center’s comments were based on the
presumption that court records are public documents and
therefore should be accessible to the public.  This access
is guaranteed by both common law and the First
Amendment, supported by such cases as Minneapolis
Star & Tribune v. Schumacher, 392 N.W. 2d 197 (Minn.
1986). Press-Enterprise Co. v. Superior Court, 478 U.S. 1
(1986), and Richmond Newspapers v. Virginia, 448 U.S.
555 (1980).  The government, furthermore, cannot pick
and choose who can and who cannot have access to
court records, and therefore must provide equal access to
them.  In addition, modern technology is promoting a trend
towards electronic courtrooms, where no paper records
are generated.  Although paper records are generally
accessible to anyone willing to take the time to go to a
courthouse to retrieve them, the growing trend to handling
court matters electronically makes posting them to the

Comments, continued on page 5

World Wide Web a much simpler matter.  “Here is the
fundamental question,” Kirtley was quoted  in a Feb. 12,
2004 article in the St. Paul Pioneer Press, “Do we believe in
public access or not?”  She said that Minnesota’s slow
approach to making records available electronically “makes
it harder to get the access we should.”

The comments further addressed privacy concerns by
stating that the law could be modified so that policies
would be consistent for both paper and electronic records.
Information such as social security numbers or information
regarding minors would be redacted across the board, not
just from electronic records.

The comments also noted that:
· Information that is public in one format should
             not become confidential when it is converted
             to another format.
· Redacting court records is feasible using
             current technology
· Remote access to court documents would
             reduce administrative burdens on court
             administrators, not increase them.
Once an effective redaction process is adopted, persons

seeking court records would not have to burden court
personnel with in-person requests for access and copies.

The hearing afforded an opportunity for groups on
both sides of the issue to be heard.  Besides Kirtley, who
represented the Silha Center, other speakers advocating
access included the Reporters Committee for Freedom of
the Press, represented by Executive Director Lucy Dalglish;
the Minneapolis Star Tribune, represented by reporter
Chris Ison and John Borger, attorney with the law firm of
Faegre and Benson; and Gary Hill, director of Investigations
& Special Segments KSTP-TV and Chair of the Freedom
of Information Committee of the Minnesota  Pro Chapter
of the Society of Professional Journalists.

Ison and Hill both stated that electronic access was
more convenient for reporters who often face problems
parking and navigating a complicated bureaucratic system
when trying to retrieve paper records from a courthouse.
Immediate electronic access would enable reporters to
check for the most recent and up-to-date information,
allowing them to tell their readers, for example, that the
charges against someone were dropped, and would aid in
accuracy in reporting.  When a person with a common
name is apprehended, a quick check for a birth date or an
address on a court record would enable a newspaper to
correctly report that person’s identity, they explained.
Remote access to electronic court records also allows
comprehensive studies of the data, so that trends – such
as racial profiling or victims of crime – can be more easily
spotted.

Many of those speaking against electronic access
represented religious communities, and argued that remote
access to criminal records would lead to discrimination
against members of minority groups, particularly young
men of color.

Citing studies that claimed Minnesota’s prisons hold a
disproportionate number of African American prisoners to
whites, some speakers claimed that allowing electronic
access to court records would perpetuate

“The fundamental
question is: do we
believe in public
access or not?”

 – Jane Kirtley,
Director,

Silha Center


